Tandvlees

Tandvlees ontstekingen ( gingivitis & parodontitis )

Ontstoken tandvlees wordt gingivitis genoemd. Het is vaak rood en gezwollen. Ook bloedt het meestal bij poetsen of eten. De ontsteking van het tandvlees wordt veroorzaakt door bacteriën. Deze bacteriën bevinden zich in de tandplak. Het tandvlees raakt daardoor geïrriteerd en het lichaam start een afweerreactie. Hierdoor zal het tandvlees opzwellen en zal de doorbloeding van het tandvlees toenemen. Een ontsteking is het resultaat.

Bij een deel van de mensen zal de afbraak hier stoppen, maar bij anderen zal de afbraak, onder bepaalde omstandigheden, verder richting het kaakbot gaan. Dan is er geen sprake meer van gingivitis maar heet het parodontitis.

Parobehandeling

Wanneer een ontsteking aan het tandvlees zich uitbreidt naar het daaronder gelegen kaakbot spreken we dus van parodontitis. Het kaakbot rondom de tanden en kiezen gaat verloren en uiteindelijk kan er zoveel kaakbot verdwijnen dat de tanden en kiezen los gaan staan en er tenslotte uitvallen. Een tijdige behandeling kan het verlies van tanden en kiezen voorkomen.

Onderzoek en behandelplan

Met behulp van röntgenfoto´s wordt vastgesteld of / en hoeveel kaakbot verloren is gegaan door de ontsteking in het tandvlees. Ook wordt nog vastgesteld of tanden en kiezen al losstaan door het botverlies, of het tandvlees is teruggetrokken en waar tandplak en tandsteen op de tanden en kiezen zit.

Met al deze gegevens die worden genoteerd in een parodontiumstatus, bepaalt de tandarts welke tanden en kiezen wel, misschien, of niet meer te behouden zijn. De tandarts bespreekt vervolgens met u het voorstel voor de behandeling en de volgorde waarin die zal worden uitgevoerd. Tenslotte wordt de overeengekomen behandeling vastgelegd in een behandelplan.

Bacteriologisch onderzoek

Bij zeer ernstige parodontitis kan de tandarts ook nog een bacteriologisch onderzoek van de tandplak laten uitvoeren. Hiervoor wordt de tandplak uit een aantal verdiepte pockets ( lagen ) gehaald. Een bacteriologisch laboratorium stelt vervolgens vast welke soorten bacteriën in de tandplak voorkomen. Aan de hand van de uitslag van dit onderzoek kan de tandarts beoordelen of eventueel één antibioticum nodig zal zijn.

Behandeling door middel van gebitsreiniging

Tandplak en tandsteen in verdiepte pockets kunt u niet zelf verwijderen. Daarom doet de mondhygiënist dat met speciale instrumenten. Dit wordt gebits-reiniging genoemd. Door de combinatie van een goede mondhygiëne en de gebitsreiniging verdwijnt de ontsteking meestal en hecht het gezonde tandvlees zich vast aan de tanden en kiezen. Met de pocketsonde worden dan ondiepe en niet bloedende pockets gemeten: de parodontitis is verdwenen. Het verloren kaakbot groeit helaas niet meer aan.
Tijdens de genezing kan het tandvlees wat terugtrekken. De tandhalzen zijn soms tijdelijk gevoelig voor behandeling.

Goede mondhygiëne blijft noodzakelijk!

Door elke dag de mondhygiëne goed uit te voeren, voorkomt u een nieuwe ontsteking. Daardoor zal er geen kaakbot meer verloren gaan.