Eten en drinken

Wat is de funcite van het gebit?

De functie van het gebit en de mond is het vermalen van het voedsel en het vermengen met speeksel, zodat het in het maag-darmkanaal verder verteerd kan worden. Eten en drinken kunnen echter tevens bestanddelen bevatten die het gebit kunnen beschadigen.

Suikers en zuren

Suikers uit het voedsel en uit dranken worden omgezet in zuren door bacteriën die normaliter in tandplak aanwezig zijn. Dit zuur kan het tandglazuur tijdelijk poreuzer maken, waardoor het kwetsbaarder wordt voor slijtage en tandbederf. Sommige fruitsoorten ( vooral citrusvruchten ) bevatten zuren, die ook heel direct het tandglazuur kunnen beschadigen. Het tandglazuur heeft ongeveer een uur nodig om zich te herstellen van zo’n zuuraanval.

Frisdrank

Frisdranken met prik bevatten niet alleen suikers, maar ook koolzuur dat heel direct het gebit beschadigt. ‘Light’ frisdranken bevatten weliswaar geen suikers, maar wel koolzuur en kunnen daarom nog steeds schadelijk zijn voor het gebit. Vruchtensap van citrusvruchten bevat tevens zuur dat het tandglazuur kan beschadigen. Alcohol op zich kan geen kwaad voor het gebit, maar sommige alcoholische dranken bevatten ook suikers (zoals veel likeuren) of zuren (zoals wijn), die wel weer schadelijk kunnen zijn.

Tips

Het gaat er niet om hoeveel suiker het eten en drinken bevat, maar hoe vaak het gebit wordt blootgesteld aan de zuuraanvallen die na het eten/drinken van suiker ontstaan. Er wordt dan ook aangeraden om het eten zoveel mogelijk te beperken tot de drie dagelijkse maaltijden. Probeert u zodanig te eten, dat u weinig behoefte heeft aan tussendoortjes. Mocht u toch van een tussendoortje houden, probeer dit dan zoveel mogelijk te beperken ( tot 3 á 4 keer per dag ) tot bijvoorbeeld iets hartigs.

Gebitsverzorgende kauwgom

Als u graag kauwgom eet, probeert u dan te kiezen voor suikervrije kauwgom. Er zijn nog steeds vele kauwgomsoorten die suikers bevatten en daardoor langdurige zuuraanvallen veroorzaken, met alle nadelige gevolgen van dien.

Tegenwoordig bestaan ook gebitsverzorgende kauwgoms die zuuraanvallen aanmerkelijk kunnen verkorten en helpen bij het herstel van het tandglazuur.

Tweemaal daags uw tanden poetsen met fluoride-bevattende tandpasta helpt uw glazuur te herstellen van de zuuraanvallen en tandplak te voorkomen. Echter, als u iets hebt gegeten of gedronken waar veel zuur in zit ( zoals een citrusvrucht ), is het tandglazuur korte tijd extra kwetsbaar omdat het poreuzer geworden is door het zuur. U kunt uw tandglazuur flink beschadigen als u juist op zo’n moment uw tanden gaat poetsen. Het is beter om hiermee een uurtje te wachten. Het glazuur heeft zich in die tijd kunnen herstellen.

Tip

U kunt na het nuttigen van zuurhoudend drank / of voedsel beter even met water uw mond spoelen.

De Drinkwijzer is in overleg met deskundigen ontwikkeld. Doelstelling is om ouders en gebitsverzorgers voor te lichten hoe tanderosie kan worden voorkomen. In één opslag is duidelijk wat kinderen het best kunnen drinken voor het behoud van een gezond gebit. Het geeft aan welke dranken het glazuur sneller aantasten dan anderen en dat er alternatieven zijn.

Het is een illusie te denken dat je in deze tijd kinderen alleen water, thee of melk laat drinken. Frisdranken en sappen zijn er in allerlei soorten en maten te koop. Het is voor ouders goed te weten welke dranken, hoe gezond ook, toch schadelijk kunnen zijn voor je gebit en in welke mate je ze verantwoord kunt geven. De Drinkwijzer geeft aan wat je het beste kunt drinken om je gebit gezond te houden en om tanderosie te voorkomen.

U kunt na het nuttigen van zuurhoudend drank / of voedsel beter even met water uw mond spoelen.